بارندگی شدید و وقوع سیلاب در استان خراسان شمالی طی دو روز جمعه و شنبه (اول و دوم تیرماه) سبب خسارت به بخش کشاورزی، ابنیه، راه های ارتباطی و مرگ یک نفر شد.

سيل

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با تایید این خبر به همشهری می گوید: «روز سه شنبه (۲۹ خرداد) هشدار سطح زرد در استان خراسان شمالی و از روز پنجشنبه(۳۱ خرداد) هشدار سطح نارنجی صادر شد.»

غلامرضا شفیق ادامه می دهد: «به همین دلیل، دو روز پپاپی در خراسان شمالی شاهد وقوع سیل بودیم. در واقع بارندگی‌ها مداوم سبب شد به صورت نقطه‌ای شاهد وقوع سیل باشیم. در روز نخست سیلاب وارد شهر راز و جرگلان شد. به همین دلیل رسوب‌گیری در معابر صورت گرفت.»

او با بیان اینکه ۵۶ خانه مسکونی دچار آبگرفتگی شد، می‌افزاید: «روز جمعه وقوع سیل در مانه و سملقان و شیروان منجر به نشتی لوله گاز در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان شیروان و منجر به قطع گاز شد. حدود ۸ ساعت گاز قطع بود که با همکاری شرکت گاز مشکل رفع شد.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تاکید می کند: «در یکی از روستاها هم صاعقه منجر به مرگ یک آقای حدود ۶۰ ساله شد. همچنین یک نفر به بیمارستان منتقل شد که پس از مداوا از بیمارستان ترخیص شد.»

به گفته شفیق، طی دو روزی که سیل برخی از مناطق استان خراسان شمالی را در بر گرفت، حدود ۳۰ راه روستایی رسوب گیری شده است.

او با اشاره به جاده کنار دست پل به طول ۱.۵ متر در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر سملقان و در محدوده شهرآباد که بر اثر سیلاب شدید تخریب شده بود، می گوید: «محور آشخانه به شهرآباد بر اثر سیل چند ساعت مسدود شده بود. بعد از فروکش کردن سیلاب، یک راه با عرض کمتری به صورت موقت برای خودروهای سواری راه اندازی شد. این اتفاق روز جمعه افتاد و در روز شنبه شرایط برای تردد خودروهای سنگین هم فراهم شد.»

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی اضافه می کند: «برآورده اولیه نشان می دهد ۴۱۲ میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی اتفاق افتاد. ۵۰ میلیارد تومان خسارت ابینه و راه داشتیم و همچنین ۱۵۰ راس گوسفند بر اثر سیلاب تلف شدند.»

۲۰۰ خودرو گرفتار در گل و لای

سیل در استان همسایه یعنی گلستان هم به خسارت‌هایی منجر شد. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر گلستان ۲۰۰ خودرو در گل و لای ناشی از بارش باران در منطقه گردشگری چشمه زاوِ کلاله گرفتار شدن شدند. قاسم غریب‌آبادی می گوید: «غروب پنجشنبه ( ۳۱ خرداد ماه) به‌دنبال بارش شدید باران در کلاله و جمع شدن گل و لای در منطقه گردشگری چشمه زاو دست کم ۲۰۰ خودرو گرفتار شدند.»

او ادامه می دهد: «مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌ احمر گلستان با گزارش‌های مردمی، تیم پایگاه چاتال را برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی به منطقه تحت تاثیر بارندگی اعزام کرد.»

غریب آبادی یادآور می شود: «با توجه به شرایط گل‌آلود مسیر تردد با هماهنگی انجام‌شده از طریق دهیاری و بخشداری و همکاری خوب اهالی، چند دستگاه تراکتور هماهنگ شد و خودروهای گیرافتاده با همکاری نیروهای مردمی از گل و لای رها شدند.»

کد خبر 861724
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان شمالی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha